biography:
SWEET WILLIAM exist since 1986. The band is founded by Oliver Heuer. In 1989 SW record their first album "These Monologues". In 1990 it is first released on Vinyl on Big Noise Rec. Because of the good sales other record companies are interested in SW. In 1991 SW sign a contract with Hyperium/Rough Trade. The albums "These Monologues" (CD rerelease), "Kind Of Strangest Dream" and "DevelopmentThrough The Years" are released in that period. In that time SW play several tours through Europe. In 1994 their tour ends at the Marquee Club in London. In 1998 SW release the album "Show" on Dion Fortune Rec. The album reaches postion 14 in the German Alternative Charts and stays there for 4 weeks. After some years marked by line up changes the band finds a new drummer in 2001 and starts to record several albums and EP`s which are released on their own label. In 2010 SW release the album “Brighter Than The Sun” on the French label d-monic. Good press reviews and world wide good sales follow. In 2012 the French label Infrastition rereleases the album “Kind Of Strangest Dream 2012” as a 20th year anniversary cd, limited 444 copies. In may 2013 the new release “Ocean” a concept album with 74 minutes of music will be out on d-monic. In 2015 d-monic rec. releases the album "Live on the French Riviera 1995" - a live cd recorded in Valbonne, 2015. In 2015 SW were asked to play an acoustic concert in Paris. The reactions are overwhelming. SW start to work on new acoustic songs. The band plays some more acoustic shows at the end of 2015. 2016 will be the year of the 30th anniversary of SW. Therefore some special releases are planned. First release is the book "1986 - 2016". The next three releases are the acoustic album "Organic Shades", the album "Rarities 5" and the CD Box "Rarities 1986 - 2016". Besides that the final recordings and mixdowns for the new album "TIME" are made. In November 2016 "TIME" is released on d-monic/datakill records. In 2017 SW start to record some of the tracks from the very beginning of the band. Tracks from 1986 - 1988 that were never recorded before in a studio. The result is released on the album "THE EARLY DAYS 1986 - 1988". The album is released on D-Monic/Datakill records 31.01.2018. From 2016 - 2019 SW also start to record several acoustic songs. They are released on the album "Laughter Filled With Pain". The album is released on Datakill Records, June 2019.
biographie:
SWEET WILLIAM bestehen seit 1986. Gegründet wird die Band von Sänger/ Gitarrist Oliver Heuer. 1989 produzieren SW ihr erstes Studioalbum "These Monologues". Die Platte erscheint zunächst auf Vinyl 1990 bei dem Kölner Label Big Noise/ Dion Fortune Records. Als Single Auskopplung erscheint die 7" EP "To Have A Relapse". Aufgrund der guten Verkaufszahlen steigt das Intresse anderer Plattenfirmen an SW. Der zu seiner Zeit wichtigste Mailorder Versand Malibu schreibt 1991: " Unser heimlicher Bestseller ..." 1991 unterschreiben SW einen Vertrag bei Hyperium/Rough Trade. Es erscheinen die Alben "These Monologues" (CD Wiederveröffentlichung), "Kind Of Strangest Dream" und "Development Through The Years 1986 - 1993".Die Band spielt in dieser Zeit mehrere Touren in ganz Europa, u.a. in Holland, Belgien, England, Frankreich, Tschechien ... Trotz guter Presse und zahlreichem Airplay kommt es zu Unstimmigkeiten mit dem Label Hyperium. 1998 erscheint das Album "Show" erneut auf dem Kölner Big Noise Label. Die Platte erreicht in den Deutschen Alternativen Charts die Top 15 und hält sich dort 4 Wochen. Nach einigen turbulenten Jahren, gekennzeichnet von diversen Umbesetzungen, haben SW Anfang 2001 wieder zu einer festen Besetzung gefunden. Seit dem erscheinen diverse Alben sowie EPs auf dem eigenen Label Datakill. 2010 erscheint das Album „Brighter Than The Sun“ auf dem französischen Label d-monic. Das Album bekommt sehr gute Presserezensionen und verkauft sich weltweit gut. 2012 veröffentlicht das Französische Label Infrastition das Album "Kind Of Strangest Dream" zum 20 jährigen Jubiläum in einer limitierter Auflage von 444 Kopien. Im Mai 2013 erscheint nun das neue Album „Ocean“, wieder auf d-monic – ein Konzeptalbum mit einer Spieldauer von fast 74 Minuten. 2015 veröffentlicht d-monic das Live Album "Live on the French Riviera 1995". 2015 spielen SW ein Konzert mit ausschliesslich akustischen Versionen alter Stücke. Die Reaktionen sind überwältigend. Die Band erarbeitet neue akustische Lieder und spielt Ende 2015 einige akustische Konzerte. 2016 werden SW 30 Jahre alt. Aus diesem Grund wird es einige spezielle Veröffentlichungen geben. Im Mai 2016 erscheint das Buch "1986 - 2016". Folgend erscheinen 3 Alben, das Akustikalbum "Organic Shades", "Rarities 5" und die CD Box "Rarities 1986 - 2016". Im gleichen Zeitraum werden die letzten Aufnahmen und Mixdowns für das neue Album "TIME" fertiggestellt. Im November 2016 erscheint "TIME" auf d-monic/datakill Records. 2017 beginnen SW Stücke aus der Frühzeit der Band aufzunehmen. Lieder die nie zuvor in einem Studio aufgenommen wurden. Das Ergebnis ist unter dem Titel "THE EARLY DAYS 1986 - 1988" auf D-Monic/Datakill Records erschienen. VÖ Datum 31.01.2018. Im Zeitraum 2016 - 2019 nehmen SW immer wieder akustische Stücke auf. Sie sind nun auf dem neuen Album "Laughter Filled With Pain" auf Datakill Records erschienen. VÖ Datum 01.06.2019.
SWEET WILLIAM:
Oliver Heuer - vocs, guitars, bass, synths, programming
Marius Nagel - drums, percussion, synth, organetta
Pressestimmen - Reviews:
Laughter Filled With Pain
Background/Info: The German formation Sweet William has been driven since 1986 by Oliver Heuer. The band has released multiple productions, celebrated their 30th anniversary by some special releases and remained active. “Laughter Filled With Pain” is their newest opus featuring eight new songs. The album is also available as vinyl and a special edition featuring both, CD and vinyl.
Content: The main characteristic of this work is the acoustic format. It’s neither a new thing nor challenge for Sweet William, but the least I can say is that it sounds different and a bit ‘out of the box’-like. It creates a very authentic sound, the songs mainly written by guitar but still featuring violin and strings. The songs have something emotional, which is also reinforced by the vocals of Oliver Heuer. The last cut is featuring guitar, but you here also will hear noticeable synth parts.
+ + + : The work has something authentic and minimal. The songs are beautiful and there’s a deeply melancholic touch emerging at the surface. This work sounds a bit like a challenge, Sweet William leaving their comfort zone, but the result is surprising. It’s an artistic exposure featuring a few beautiful compositions.
– – – : This kind of releases always remains a bit like a challenge, but it might also catch the attention of potential new fans. I’m not a huge fan of the last song, which is less in harmony with the rest of the tracklist.
Conclusion: Sweet William decided to share a very intimate moment with their fans; the work revealing certain fragility emerging from the emotional side of the album.
Best songs: “New Wings”, “Memories”, “Laughter Filled With Pain”.
Rate: (7).
Artist & Label: www.sweetwilliam.de / www.facebook.com/sweet.william.dianthus.barbatus
By Inferno Sound Diaries SIDE LINE MAGAZINE
Laughter Filled With Pain
In dieser Zeit hat sich auf der hiesigen Seite des großen Teichs, genauer gesagt: im beschauliche Kerpen, Oliver Heuer entschlossen, Sweet William zu gründen. Ebenfalls von den dunklen Klängen von Bauhaus und Joy Division inspiriert, suchten sie in der Zeit der zweiten Welle des Gothic-Rocks Ende der 1980er Jahre ihr musikalisches Glück. Gefunden haben sie aber mehr: Zwar sind Oliver und seine wechselnde Besetzung immer stark von der Melancholie geleitet, stilistisch wagte man aber auch große Sprünge, wie beispielsweise mit dem 1998er "Show", das bereits Jahre zuvor aufgenommen wurde, aber aufgrund seiner Prog-Rock-Richtung dem alten Label Hyperium missfiell. Erst unter Dion Fortune wurde das Werk veröffentlicht.
Inzwischen befindet sich die Gruppe in der komfortablen Lage, unabhängig und ohne nervösem Zwischenfunken irgendwelcher Plattenfirmeninhaber, die ihre Felle bei zu groß eingeräumter künstlerischer Freiheit davonschwimmen sehen, ihre Ideen auszuformen. 2016 mündete dies in "Time", einem herrlich unkomplizierten Werk zum 30jährigen, das Elektronik mit Gitarren überkreuzt und dabei so ungezwungen klingt, wie es nur jene schaffen, die eine lange Erfahrung und ein entspanntes Verhältnis zum Geleisteten mit sich bringen.
Nun erfinden sich Sweet William auf ihrem aktuellen Werk "Laughter Filled With Pain" ein weiteres Mal neu - reduziert, nur mit elektronischen Spurenelementen versehen, dafür aber mit einer neu entdeckten Liebe zur Akustik. Wenn bei "Would You Mind" und vor allem "Day After Day" entstöpselte Gitarren ihre kontemplativen Arpeggios darbringen, kehrt auch beim Hörer eine gewisse nachdenkliche Ruhe ein, begleitet von einer leichten Traurigkeit, die vor allem bei letztgenanntem Stück überdeutlich ist: "Day After Day" ist der Versuch des Protagonisten, nach einer Trennung - welcher Art auch immer - in die Normalität zurückzufinden. Allein, es scheint ihm nicht zu gelingen.
Ebenso träumt sich "Memories" durch beendete Beziehungen, die nur in Gedanken bestehen bleiben. So wenig hoffnungsvoll der erste Teil von "Laughter Filled With Pain" aber auch sein mag, setzt man auf "Tomorrow" auch einen zwar tränenumwölkten, aber doch bestimmten Blick nach vorne. Die verzerrte Stimme bei "Release Me" deutet den Ausbruch an, der in "New Wings" und dem fast schon logischen "A New Horizon", wo die Akkorde nicht mehr gebrochen, sondern fest und voller Zuversicht eingespielt werden, sich deutlich abzeichnen.
Das Album tritt sprichwörtlich aus dem Dunkel ins Licht und kann als ein ganz großer Wurf dieser immer unterschätzten Band gesehen werden.
Daniel Dreßler Unter-Ton Magazin
Link Review
SWEET WILLIAM – Laughter Filled With Pain (CD / 10")
Passend zum sicher bald einsetzenden Herbst präsentieren uns die schwer, dunklen Rockwaver / Neo Psychedeliker von SWEET WILLIAM aus der Nähe von Köln ihren neuen Longplayer mit 8 wundervoll arrangierten Acoustic Tracks, erhältlich als CD Digipack, als Digital Release auf einigen Download Plattformen und auch als lim. „10“ Vinyl Aufnahme mit 6 Tracks ( hier fehlen “New Wings“ und "A New Horizon“ ). Ich mußte bei den ersten feinen Klängen fast an die Acoustic Platten von ESCAPE WITH ROMEO denken, da hier genauso atmosphärisch, spannend, intim und filigran, leise sowie geschmeidig gerockt“ wird. Ich kannte SWEET WILLIAM, die es schon seit über 30 Jahren gibt, bisher nur von der Platte „The Early Days 1986 – 88“ und vom letzten Album „Time“ aus 2017, von dem mich der Gratis Download des Tracks “A Means to an End“ total begeistert hatte, der Song ist ja bekanntlich eine Coverversion von JOY DIVISON und diese ist Oliver Heuer und Co. wirklich hervorragend gelungen. Teils merkt man eben die Vorlieben des Frontmannes für kreative End 70iger Bands wie PINK FLOYD, ELO, JOY DIVISION, HAWKIND etwas an.
Die melancholischen Klangperlen über die Einsamkeit und Verzweiflung, die aber auch immer mit einem Stückchen Hoffnung versehen werden, so das der Hörer stehts den positiven Silberstreif am Horizint erblicken kann, können mich nach mehrmaligen Hören wahrlich begeistern, man muß den Songs einfach Raum und Ruhe geben, dann entwickeln sie sich zu großen und wahren, sowie genußvollen Klangerlebnissen.
Die meisten Texte der Platte sind spontan erstellt worden, man kann es als eine Art Reflexion des Unterbewußtseins benennen. Einfache Musikstücke mit kurz, erzählten Geschichten von den dunklen Momenten des Lebens, vielfach auf das Wesentliche reduziert und in einem einzigartigen Seelenstrip mit großem Pathos von der eindringlichen Rockstimme von Oliver vorgetragen. Der erste Track, auch Titel der Veröffentlichung, geht schon etwas schwermütig mit leicht leidender Stimme los, aber allein der Track „Would you Mind“ ist wunderbar, perlender Gitarrenwohlfühlsound und mit seiner weichen Stimme intoniert, das macht Spaß, in „Tomorrow“ wird es traumhaft schwelgerisch und in „Memories“ wirds passenderweise nachdenklich und bei „Release me“ kommt dann so richtig musikalische Hoffnung auf, ein fulimantes und großartiges Werk der Band.
Interessant war in einem Interview zu lesen, das SWEET WILLIAM im Ausland eine größere Fangemeinde haben als hierzulande, was ja vielen Groups der „sogenannten“ Szene so geht, darauf antwortete Oliver : „Das kann darauf zurück zu führen sein, das im Ausland den Leuten jegliche Szene Zuordnung meistens völlig egal ist und erst gar nicht die Frage aufkommt, wo SWEET WILLIAM musikalisch zuhause sind, dort sind wir einfach Musiker aus Germany. Die mag man dann oder eben auch nicht“ !
Dem ist glaube ich nichts mehr hinzuzufügen und so werde ich mich einmal umgucken, ob SWEET WILLIAM in der Nähe live auftreten, dort möchte ich mal hören wie die Tracks im Livegewand daherkommen. (S.Erichsen)
https://www.blackmagazin.com/?p=22264#more-22264
Sweet William: „Laughter Filled With Pain“
(Datakill Records)
Das deutsche Projekt Sweet William beweist mit dem neuen Studioalbum, dass Dark Wave auch akustisch funktionieren kann. Das Album beinhaltet acht neue Lieder, die mit dem bombastischen und hypnotisierenden Titeltrack eingeleitet werden und mit dem wundervollen, darauffolgenden „Would You Mind“ ihre volle Entfaltung erfahren. Ein Werk, das will, dass man sich darauf einlässt – und dann umso schöner wird. (HZ)
(Orkus/ Germany, Nov 2019)
sábado, novembro 02, 2019
(Datakill Records)
Time: CD (34:39)
Rating : 6.5
I tedeschi Sweet William, dopo una carriera trentennale ed oltre venti full-length (con variazioni di line-up incluse), salutano il 2019 con l'atmosferico "Laughter Filled With Pain", album completamente acustico nel quale Oliver Heuer e soci tentano nuovamente di variare il loro stile sonoro (gli esordi dark in puro stile Sister Of Mercy e le successive partiture elettroniche sembrano ormai essere un lontano ricordo). Con i tempi che corrono, produrre un disco di questo tipo è sicuramente un atto di coraggio non indifferente, ma la qualità di un artista sta anche nella sua capacità di osare e di cercare nuove aperture sonoro/stilistiche. Presentato in formato digipack mediante una copertina surreale ma dai contorni piuttosto inquietanti, il lavoro si apre con la title-track, ovvero un brano dall'andatura folk dai tratti decadenti dove la voce calda - e a tratti blues - di Oliver si inserisce in modo armonico e incisivo tra gli accordi, decadenti ma sottilmente malinconici, della chitarra acustica. La successiva "Would You Mind", invece, riscalda l'atmosfera mediante un mix di dolci arpeggi acustici e tappeti d'archi molto suggestivi, con la timbrica del cantante sempre molto avvolgente, caratteristica riscontrabile anche nella seguente " Day After Day", componimento avvolto da svariate sovraincisioni di tastiera che nell'insieme, oltre a rendere il tutto più corposo, infondono una suggestiva sensazione di dolcezza (da questo punto di vista, efficace anche il testo). La situazione non sembra cambiare neanche nelle seguenti canzoni, restituendo all'ascoltatore dei componimenti dove l'acustica si inserisce perfettamente all'interno dei vari contrappunti di synth (è il caso di "Memories", traccia che presenta anche un piccolo assolo di chitarra), o dove addirittura i musicisti cercano di sintetizzare il tutto (la bella "Release Me", guarda caso il brano meglio arrangiato dell'intera opera). Sebbene le composizioni avrebbero necessitato di maggiori variazioni, il lavoro in questione è indubbiamente di buon livello, grazie anche ad una certa raffinatezza che traspare per tutta la sua durata.
Denis Di Nicolò
Link: Darkroom Italy
Sweet William – The Early Days 1986-1988
(CD Album – D-Monic / Datakill Records)
Background/Info: German formation Sweet William saw the daylight in 1986. Set up by Oliver Heuer and joined by Marius Nagel and Bodo Rosner the band started composing their first songs. While their now can look back at a serious discography, this work brings us back to the first hours of the band. Eleven songs have been selected and recorded for the very first time in studio quality.
Content: The album indeed sounds as the ‘early days’ of the band, getting us back in the dark magic of the 80s new-wave & cold-wave music. But Sweet William also added certain rock elements in their work. The guitar play brings the 80s nostalgia back alive while Oliver Heuer’s vocals have been performed with passion. The song “Coloured Feelings” will maybe appeal for some fans of The Mission.
I’m always a bit skeptical when a band moves back to the early days of their history, but I’ve to say that this album is a fascinating and fully entertaining piece of music. The rock-wave mix sounds great and passionate. It has been a real good idea to release this album. I don’t know how the original versions sounded, but this album has a typical 80s flavor carried with a real good production. No doubt Sweet William did a great job to improve the original sound quality of the songs. The artwork of this digipak also features several pictures from the band’s early days.
I’m not always a huge fan of bands releasing their ‘old’ and forgotten stuff, but I’ve to admit that there’re always a few exceptions to the rule and this album makes sense.
Conclusion: This album doesn’t bring anything new and yet it’s an opportunity to discover ‘old’ songs of this band for the very first time. This is a cool look back!
Best songs: “Coloured Feelings”, “Another Place”, “Nailed To The Ground”, Four Days”.
Rate: (7).
Artist: www.sweetwilliam.de / www.facebook.com/sweet.william.dianthus.barbatus
Label: www.d–monic.net / www.facebook.com/dmoniclabel?fref=ts
Sweet William › The early years 1986-1988
cd | 11 titres
- 1 Just a thought
- 2 Another place
- 3 All the same
- 4 An impression of life
- 5 Development through the years
- 6 Four day
- 7 Coloured feelings
- 8 Nailed to the ground
- 9 Gelb und grün
- 10 Sky
- 11 Only way out
extraits vidéo
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enregistrement
Composé entre 1986 et 88, enregistré pour la première fois en studio en 2016.
line up
Oliver Heuer (chant,guitare), Marius Nagel (batterie), Bodo Rosner (basse)
chronique
S’il y a bien un groupe dont je n’aurais pas pensé devenir fan, c’est Sweet William. Bien sûr, j’ai d’emblée apprécié les morceaux éparpillés sur des compilations qui furent mon sésame à leur univers mais de loin, il y avait toujours d’autres combos en priorité; il m’aura fallu près de dix ans avant d’acheter mon premier disque. Aujourd’hui encore, j’hésite parfois à poser le cd dans ma platine et pourtant, à chaque fois, la séduction est immédiate. On entre timoré et on tourne avec ce cd toute la semaine. Ce côté ‘goth mais ouverts sur plein d’autres trucs, on n’est pas cantonnés dans le genre’ m’effrayait un peu au départ alors qu’au final, Sweet William, après tant d’années de carrières font peut-être bien partie des plus gothiques du lot vu qu’ils n’ont jamais renié leur patte après un sacré paquet de disques…Du coup, ça m’intéressait de découvrir leurs débuts et c’est franchement très bien. Comme l’expliquent les notes de livret, ces morceaux ont été enregistrés pour la première fois en studio 30 ans après les débuts du groupe au sein duquel seul le batteur avait quelques notions musicales, chanteur (et guitariste une corde) et bassiste étant de purs autodidactes. On pourrait dire que les dés sont quelque peu pipés puisque il ne s’agit pas de versions originales (certaines existent en prises de concert sur des cassettes) mais si cela a pu pousser les mecs à les enregistrer enfin, personnellement, j’approuve. Globalement, Sweet William n’aiment alors pas les tempi trop rapides (exception faite de ‘Development through the years’), ni trop lents d’ailleurs; plutôt un entre-deux à la frappe franche et claquante. Les lignes, aujourd’hui jouées par des pros, se révèlent simples mais déjà pertinentes et efficaces quant aux textes, ils dévoilent un potentiel de solitude et d’incompréhension face aux autres qui poussera toujours Oliver Heuer à une quête d’atmosphères, de mondes parallèles où trouver une forme de paix après l’exorcisme de la douleur. Du très bon gothic rock, légèrement râpeux, organique, éloigné de l’école glacée post-Sisters. Ce format plus classique sied très bien au trio, aucun titre faible (avec même de vrais hits comme le génial ‘Four days’), une bonne pêche, des mélodies qui butent, mille et une mini trouvailles niveau arrangements, sans trahir l’esprit d’aventure de ces débuts; même si le titre pourrait induire en erreur, ces ‘early years’ n’en demeurent pas moins un disque passionnant à l’image de ce combo cohérente et insaisissable paraissant tourner dans son propre univers sans se soucier du reste. Notre histoire d’amour n’est pas prête de s’achever…
note Publiée le mercredi 11 septembre 2019
THE EARLY DAYS 1986 - 1988 review
Je hoeft geen groene vingers te hebben om het ‘Duizendschoon’ te zien bloeien. Het Duizendschoon als vrije vertaling voor Dianthus barbatus. Of zoals d’Engelsen zeggen Sweet William. Het mag dan ook niet onterecht zijn dat de Duitse gothic-indie-wave-postpunk-en nog veel meer kastes-band Sweet William er zijn groepsnaam aan ontleende. Schoon wegens niet te vatten in één en dezelfde lading en Duizend wegens een inmiddels sterk uitgebreid release-palmares. Het plaatje klopt.
Sweet William is inmiddels aan zijn 32ste levensjaar begonnen.
Omdat alles een begin heeft en dat wel eens durft vergeten te worden hebben die van Sweet William nu zelf gezorgd voor hun persoonlijke oerknal. De band an sich werd opgericht ten tijde 1986 en met de veelzeggende compilatie The Early Days 1986 – 1988 bieden ze de staalkaart van eigen historie. Een historie die aan de startlijn eerder gebukt ging onder improviseren met de onderliggende gedachte van ‘we zien wel waar we uitkomen’. De enige echte muzikant destijds was hun drummer Marius Nagel, de overigen met name Oliver Heuer als vocalist vergezeld van een haast snaarloze gitaar en Bodo Rosner op bas leerden hun instrumenten gaandeweg van naderbij ontdekken.
The Early Days bieden dan wel een overzicht van het prille begin van Sweet William, al werden de tracks recent nog opgenomen en is de progressie duidelijk herkenbaar wegens het in dezer dagen wel kunnen beheersen der instrumentarium. Niet om ons op een dwaalspoor te brengen, maar wel omdat ze geen degelijke geluidsopnamen hebben van toentertijd. Tijden ook waarin ze doelbewust (?) kozen voor een richting die aanleunt bij een eigengereid geluid van een mooie mengeling tussen indie en postpunk. Waarbij vooral de treurnis en meezingbaarheid van Just A Thought, Another Place en All The Same durven op te vallen.
De kleurloosheid van het leven concentreert zich rond An Impression Of Life en verschuilt zich onder hetzelfde vreemdsoortig geluid dat in nog eerdere jaren ook eigen was aan pakweg The Stooges. Vooruitziendheid was er ook reeds met Development Through The Years, toen al wetende dat het begin nog maar het begin was. Een track als 4 Days ademt dan weer een zelfde soort atmosfeer uit die we ook reeds hoorden bij een Sisters Of Mercy, zij het in de melodielijn. Muzikaal dan wel voorzien van een heerlijk samenspel der echte instrumenten. Invloeden uit alle windrichtingen zijn er zeker wel, al weten ze die met veel eerlijkheid naar eigen hand te zetten. Coloured Feelings doet zo wat Chameleons aan, terwijl Nailed To The Ground de fundamenten van een Bauhaus handig weet te verpakken.
De enige track in moeders taal, en met net anderhalve minuut op de teller, is voor het krachtdadige Gelb Und Grün. Sky doet het eerder mysterieus en ingetogen. De terugblik naar de dagen van weleer wordt eerbiedig en bijzonder afgesloten met Only Way Out.
Tijd is relatief zei ooit een slim mens, nostalgie kan meer zijn dan enkel het sentiment van weleer. Met The Early Days 1986 – 1988 blikt Sweet William terug naar de onwetendheid der beginjaren. Vrij recent opgenomen zonder daarbij de feeling van de jaren 80 te verloochenen. De start waarvan de finish nog lang niet in zicht is.
Sweet William The Early Days 1986 - 1988 Indie - Post Punk | |
D-Monic 26/04/2018, Danny Quetin |
Sweet William are back with something new that's old, or something old that's new. These are songs from the band's earliest days (1986-1988) when they were more post punk than goth, and certainly sound like it too. Unfortunately there were no good studio recordings of the band's songs from this time so they did the next best thing- went into the studio (2016-17) and recorded them. No jazzed-up, modernized production here- Sweet William wanted to make these tracks sound like their late '80s album that never was, and to their credit, they succeeded. Maybe the band is more polished now than they were back then, after all, being together for so long will do that. Still, the songs speak for themselves, short (for the most part) simple and to the point. There are shades of Joy Division, Wire, The Birthday Party, The Chameleons, Killing Joke, Red Lorry Yellow Lorry, and perhaps most notably- Bauhaus. Although I'm sure Oliver Heuer and the band had other influences (such as Dylan on "An Impression of Life," and the Stooges elsewhere) but vocally if you took equal parts of Nick Cave, Peter Murphy and Ian Curtis, with a slight dash of post-Japan David Sylvian it might sound something like this. The eleven songs on this album are as good as anything those aforementioned bands were producing in their early days, perhaps with the exception of their most iconic song(s), but it took a decade of hard work and evolution for Sweet William to achieve a decent measure of success. While this album is more or less a time capsule, I believe it stands on its own as a remarkable achievement. If it was released in 1988 and I had heard it at the time, I definitely would have bought it, and likely played it a lot. There is plenty of atmosphere and attitude here, and you can tell where this band would eventually be heading. Interestingly, there is only one song sung in German ("Gelb Und Grun") and that's pretty short. Fine by me though, as it adds a bit of 'tude. It was certainly a worthwhile endeavor for Sweet William to reproduce these songs without bastardizing them as some groups might have been tempted to do. Recommended!
(Chain DLK)
TIME reviews:
Sweet William „Time“
(D-Monic/Datakill)
Mit rund einem Jahr Verspätung zelebrieren Sweet William mit „Time“ ihren 30. Geburtstag. Das stimmt so nicht ganz: Nachdem die Scheibe 2016 pünktlich erste Gehversuche auf den Weltmärkten unternahm, erfolgt erst dieser Tage eine fokussierte Form der Promotion. Aber wie dem auch immer sei: Älteres und frisches Material fügt sich, wie könnte es bei dieser solitären Band auch anders sein, zu einem stets etwas enigmatisch aufbereiteten Konglomerat aus dezenter Neo-Psychedelia und Wave Rock, wie dies sonst kaum wer hinbekommt. Um Nuancen unterkühlter gefasst, als von unvergessenen Edelalben wie „Kind Of Strangest Dream“ gewohnt, ziehen Oliver Heuer und Co. offenbar unbeirrt ihre Kreise, die sowohl den Mainstream als auch den Underground tangieren. Eine beharrlich spürbare Aura des Unvorhersehbaren macht aus „Time“ ein in sich nebulös schlüssiges Werk, das sich das Prädikat „spannend“ redlich verdient. Und mit ein wenig Geduld schälen sich dann auch veritable Gemütserwärmer heraus. So wie zum Beispiel das erratisch fesselnde „Kind“ oder das zehrend lakonische „Out Of This Blue“. Tipp am Rande: Die Coverversion von „A Means To An End“ (Joy Division) sollte man sich (auch als Gratis-Download) nicht entgehen lassen.
Stephan Wolf
Rezension aus Sonic Seducer, Ausgabe 10/2017.
Background/Info: German formation Sweet William released this album for their 30th anniversary. The band was set up in 1986 by Oliver Heuer and has released an impressive number of productions. “Time” was released at the end of 2016, but we only got the album a few weeks ago. It’s a collection of previously unreleased songs plus new tracks composed in between 2014 and 2016.
Content: “Time” is an eclectic work, which features the familiar goth-rock sound of Sweet William, but also opens a door to some experiments with psychedelic passages and other influences. The guitar playing is quite impressive on the darkest, gothic songs, and it also excels in the psychedelic. I sometimes get the impression of hearing an imaginary jam session between Joy Division and The Doors.
+ + + : “Time” is one of the most diversified releases by Sweet William I’ve heard. From pure and well-crafted dark guitar-gothic songs to psychedelic guitar play to more heavenly parts reminding me of The Cure to more evasive songs, this album has a lot to offer. Sweet William feels comfortable dealing with all different kind of influences, but the main strength is the guitar play. From typical dark and anguishing new-wave to psychedelic to fuzzy parts, Oliver Heuer is a talented musician. This is a mature production accomplished with delicate treatments like piano arrangements and electronic treatments. I also have to mention the great vocals’ production, which here again features a great diversity.
I don’t see real minus points to mention. From a very personal point of view I’m less excited by the softer and into melancholia sounding tracks.
Conclusion: I’m still convinced Sweet William is one of those bands that should have deserved more (international) recognition during their entire career. “Time” is a great goth-rock production featuring multiple cool songs.
Best songs: “Room”, “Say Good Bye”, “Out Of Here”’, “Slow Down”, “Slow”, “Funny”.
Rate: (8).
http://www.side-line.com/sweet-william-time-cd-album-d-monic/
Now here's a band I haven't heard anything from in a really, really long time. Not their fault though. This German band was founded in 1986 by singer/guitarist Oliver Heuer, and has had dozens of releases since that time. I know I've heard them here or there before, but I can't remember when or where. I don't have time to walk their back catalog to catch up (more new releases keep pouring in every day) so I'll be primarily concerned with this one. From what I remember Sweet William was ensconced in the Goth-Punk-New Wave hybrid genre, and Heuer's vocals were a bit Nick Cave-like, while the music was reminiscent of The Cure and New Order. I also recall them being kind of raw too. Over time I think the band's sound was refined, and polished, and 'Time' reflects that. The band covers a lot of ground over 15 tracks on this album, and while not every one is a winner, there is still plenty to enjoy. The album starts out kind of weakly with the low-key "A Face Without a Name," but picks up steam as it goes along. "Funny" is a throwback to simpler times but has mood and groove. For some reason "Kind" reminds me of David Sylvian, perhaps more in the emotion department than anything else. Electro-techno elements burnish "Say Good Bye" and now we're cookin' with gas. "No Need To" has plenty of Goth atmosphere with its spooky theremin-like synth and understated, nearly moaned vocals. It also reminds me a bit of latter-day And Also The Trees. Nice guitar work too. "out of Here" is the first track with some real punch. This is the kind of stuff you'd expect from a good Goth band with 30 years of experience under its collective belt. They tone it down a notch with "Slowdown," a track with oodles of drenched in reverb psych atmosphere and seething darkness. "Room" is the epitome of '90s Goth, yet with a sort of twist. It will remind you of what you liked about Goth bands in the first place. "Yesterdays" is another strong song with a simple but memorable guitar riff and a nice chugging groove. Bet it goes over good live. "out of This Blue" has a very Nick Cave vibe to it. "Magic of The World" is an interesting number that instrumentally builds with layered sequenced synths a good 2.5 minutes before any vocals come in, and when they do, they're synth-processed. The lyrics are mainly the song title, and perhaps that's all that's needed here. The ironically titled "Slow" really isn't slow at all and has this great moving bass riff with vocals that ooze over the top like molten frosting on a burning cake. "My Ignorance" should have been a better song with a good beat and great guitar work but just falls short of being memorable lacking a potent hook. That's redeemed though with "Confusion Taking Over" a mind-bending gothy psych-out that's bound to leave an impression. It all ends on a "Summer Night," a song with a provocative groove, some nice unexpected changes to keep it interesting and a moody atmosphere.
Overall on 'Time' Sweet William exhibits a good degree of sophistication with effective arrangements, excellent use of keyboards and electronics and varied songs. Worthy as it's bound to grow on you and stay on the playlist for quite some time.
ORGANIC SHADES reviews:
Background/Info: Sweet William has already been active since the 80s and can look back at a serious discography. Some early productions were released on Hyperium Records while they later on self-released a lot of work and they joined hands together with D-Monic as well. The German formation driven by the creative spirit of Oliver Heuer is now back on track unleashing a new opus featuring 4 cover versions, 4 songs taken from previous albums and one new cut. The main characteristic of the record is the ‘acoustic’ format of the songs.
Content: Whitesnake, Joy Division, NIN and Electric Light Orchestra inspired Sweet William to compose cover versions. They transpose the original music into a very own adaptation characterized by gothic, rock and even folk-wave influences. It sounds dark and dreamy.
The previously released songs (taken from the albums “Ocean” and “Time” are quite comparable in sound and influences while the final (new) song is an instrumental outro.
I was seriously impressed by the cover versions and especially the beautiful and sensitive interpretation of “New Dawn Fades” (Joy division). It’s a dark and dreamy ballad with an elevating chorus. The songs sound as it was originally written by Sweet William. Another great cover is Whitesnake’s “Here I Go Again”, which sounds like the perfect folk-rock symbiosis. I fully enjoyed the delicacy of this work carried by beautiful vocals.
Conclusion: “Organic Shades” reveals a sensitive side of Sweet William, which has been transposed into cover versions. The cover songs have been reworked and adapted like very own songs and the result is worthy of examination.
Best songs: “New Dawn Fades”, “Here I Go Again”, “Hurt”.
Rate: (8).
(side-line magazin, Belgium May 2017)
www.side-line.com/sweet-william-organic-shades-cd-album-datakill-records/
OCEAN reviews:
Sweet William – Ocean (2013)
Sweet William
Ocean
D-Monic
Buy It
Good news : Sweet William is back with a new album. Oliver Heuer and his band present “Ocean”, a concept album that will take you from quiet to dark waters, and back. The ocean is here a symbol for life and human condition, so the German present a vast panel of emotions as well as musical genres. 27 years have passed since the band has formed, and listening to this album you will feel maturity and sobriety, but also a wish to perpetually experiment and reassess. The line-up is a return to the band’s roots, with Marius Nagel (drums), Frank Breuer (bass and programming, and Markus Gerlach (drums, percussions). Oliver Heuer is in charge of vocals, guitars, synths and programming.
As s eagulls welcome you together with soft keys in the neoclassical intro of the album, you might think you’re about to listen to some new age album, but Sweet William has prepared a fine album of gothic rock with a modern electronic twist to it. 18 tracks – it is a long album- of variations of moods and styles, like an emotional rollercoaster, like the ocean, like life. The concept is clear, and the album sticks to it entirely.
You´ll hear some gothic rock songs, close to perfection. “Reach out” , the amazing “Ocean” and “Over” have great riffs, fantastic vocals, head banging drums, and they will remind you how inspired and talented this band is. The special sound of Sweet William, electro-acoustic guitar alternating with electric guitar close to hard rock, is back and it’s great to hear these new songs.
To explore the human mind’s darkness and complexity, some tracks are more experimental and psychedelic. This is the case of “Insane” and “Tsunami”, the best tracks on the album in my opinion. “Insane” is oppressive, claustrophobic, and the distortion of vocals transmits the feeling of insanity while guitars and synths grow more and more threatening. It reminds me of another amazing track of Sweet William: “18.01.1991”.“Tsunami” follows the same path, and goes even further in the experimentation and darkness. It is instrumental only, with tortured guitars and computer produced sounds. Remarkable. “Turning” is another very good rock song, more up-beat . Guitar parts are amazing and the synths give the song a new wave feel. Also included is a cover of Joy Division’s “New Dawn Fades”. The band has made a sober and faithful cover, yet they have added heavier guitars and more depth to the song, giving it their particular sound and making it fit perfectly in the album. “Until you sleep” is a piano ballad, a good song in itself, but quite surprising on a Sweet William album.
The band has decided to experiment with electro/dark ambient sounds on this album, and many tracks follow this path. Some tracks blend these sounds perfectly with Oliver Heuer’s strong vocals and rock guitars, for example “Everytime and Everywhere”. “Welcome to the Show” is a very danceable track, and very original. With “Silence”, Depeche Mode comes to mind. It is a relaxed peaceful track, with synths like waves of a quiet sea. “Last Restart” is a very cool Dark Wave track, danceable and dark. The album ends with two interesting songs: First “A walk down to the sea”, an experimental ballad that will hypnotize you, then “The End of the World”, perfect conclusion to the concept album, seem to represent the calm after –and before- the storm.
With this new album, Sweet William proves that they still have much to say. They also prove that they are not ready to rest on their laurels, and that is something that deserves respect and admiration. Oliver Heuer’s vocals are still spellbinding, not to speak about the guitars. Some tracks on the album are simply amazing. However, this is not a classic gothic rock album, so in order to enjoy the most of it, keep an open mind to it.
Guillaume Renard
Sweet William – Ocean (CD Album – D-Monic)
Posted on 06/03/14
Content: We got this promo copy of the latest Sweet William-album with some delay, but I couldn’t resist sharing my enthusiasm with you. Sweet William can be considered as veterans active on the gothic scene, but at the other side they’re not exactly the most prolific band. Sweet William rather releases albums on irregular basis, which each time again gives me the sensation to rediscover this formation.
“Ocean” brings us back to the glorious and still that inspiring days of the 80s. I can easily speak about influences merging between The Sisters Of Mercy and The Mission. But I also have to mention Joy Division, which Sweet William has tried to bring an ode covering the legendary “New Dawn Fades”. Let’s start with this cover, which is a rather exiting version revealing the dark and 100% new-wave inspiration. Other songs remind me of real good souvenirs from bands like The Cult and even The Stooges. A song like “Insane” has this raw and dark touch reminding me of The Stooges. There’s a good balance in the mix of guitar, bass, drums and electronics. That’s what makes the sound of this new work featuring 18 songs.
The diversity between the tracks is another and main element of the album. I can’t imagine an album with 18 songs in a similar vein. Sweet William has this delicacy to inject surprising cuts like the outstanding piano-ballad like “Until You Sleep”. I also like the lyrical content of this track. The song creates a delicious contrast with the more evasive, and Sisters Of Mercy reminding, “Turning” coming next. And there’s even more diversity. So I have to mention the instrumental “Tsunami”, which appears to be a kind of intermezzo. “Ground” again sounds pretty different and seems to get inspired by triphop elements. But next to this cool diversity there also is a very homogeneous aspect, which is mainly carried by the evasive format of the songs. You definitely can hear all the maturity of Sweet William that comes through in a professional production resulting in well-crafted and efficient songs. I like the delicacy of the writing carried by great choruses.
Conclusion: Like an ‘ocean’ this album sounds like an invitation to get driven by dark waves to explore imaginary unknown places. This is a fully accomplished piece of work featuring a few little pearls.
Best songs: “Until You Sleep”, “Ocean”, “New Dawn Fades”, “Turning”, “Reach Out”, “A Walk Down To The Sea”.
Rate: (Elise Din:8)ED.
Band: www.sweetwilliam.de
Label: http://www.d-monic.net / www.facebook.com/dmoniclabel?fref=ts
Sweet William › Ocean
- 2013 - D-monic, D-M013 (1 cd digipack)
cd | 18 titres
- 1 Prologue
- 2 Ocean
- 3 Fly away
- 4 Insane
- 5 New dawn fades
- 6 Welcome to the show
- 7 Until you sleep
- 8 Turning
- 9 Beautiful sky
- 10 Tsunami
- 11 Reach out
- 12 Everytime and everywhere
- 13 Silence
- 14 Last restart
- 15 Ground
- 16 Over
- 17 A walk down to the sea
- 18 The end of the world
extraits vidéo
- Il y a des extraits vidéo pour ce disque. Vous devez être membre pour les télécharger : devenez membre.
enregistrement
Sonic Studio, Kerpen, Allemagne
line up
Oliver Heuer (chant, guitare, synthé, programmation), Frank Breuer (basse, programmation), Marius Nagel (batterie), Markus Gerlach (batterie, percussions)
chronique
Ca leur va bien, le groove, à Sweet William. Ils nous avaient largement montré ce dont ils étaient capables en matière de psyché-goth-expérimental donc rendre leur son plus accessible, finalement, ce n’est pas une mauvaise chose non plus. Après ‘Brighter than the sun’, le groupe rempile chez D-Monic avec une autre galette bio; le soleil et maintenant l’eau. Pas de pluriel, c’est l’océan dans sa globalité, en tant qu’entité, territoire, voyage, miroir, dont il est question. Après l’intro escomptée avec bruits de vagues et de mouettes, le titre éponyme, magnifique pièce gothique à la Sweet William lance le ton. On va se plaire dans la découverte de ce disque; les titres eux-mêmes sont des portes ouvertes à la rêverie, entre lumière (‘Fly away’, ‘Reach out’) et ombre (‘Insane’ beaucoup plus lourd et torturé niveau sonorités). Le combo n’a plus peur des mélodies, de la délicatesse (le mélancolique ‘Until you sleep’ au piano avec son léger parfum de Pink Floyd) mais son goût du psychédélisme le rend capable de rendre l’électricité grinçante, râpeuse si besoin est; ‘Tsunami’ prouve même que l’ancien Sweet William, féru d’expérimentation, n’a pas disparu complètement. Certaines chansons pourraient surprendre, notamment ‘Welcome to the show’, ‘Ground’, groovy as fuck avec leurs rythmes électroniques, sauf que nos Allemands nous y avaient préparés sur ‘Brighter than the sun’. N’en demeure pas moins que leurs morceaux plus ouvertement gothic rock sont un régal eux-aussi et que le timbre si particulier de Oliver Heuer fait mouche à chaque fois. La reprise de Joy Division, plutôt réussie et personnelle, ne doit rien au hasard puisque le combo a écrit quelques pièces dont le climat se rapproche quelque peu du Joy Division de ‘Atmosphere’ (‘Silence’, ‘A walk down to the sea’), mystique, baigné de nature et de solitude. ‘Ocean’ évoque aussi bien la côte, la frontière avec le monde des humains que la haute mer…Disque plutôt long, sa diversité empêche pourtant de s’y ennuyer; s’ennuie-t-on d’ailleurs à regarder l’océan ? Impossible tant ses couleurs, ses mouvements, sont en perpétuelle mutation…A l’image de la vie.
note Publiée le lundi 26 août 2019
SWEET WILLIAM - OCEAN
Sello: D-MONIC
http://youtu.be/zmW9VFKMo-s
Los legendarios artistas del sello Hyperium vuelven con un nuevo disco conceptual bajo el brazo que es una pura delicia: Se abre con un prólogo instrumental que deja paso al tema que da título al disco, "Ocean", recuperando el SONIDO CLÁSICO por el que son conocidos y volviendo sin duda a sus raíces. “Ocean” retrata los abismos humanos, la debilidad, soledad y permanencia, narrando además temas de belleza, esperanza, sueños y confianza en la vida. Baterías potentes, pasajes electrónicos que crean atmósferas tenebrosas, guitarras firmes y voz sugerente rezumando todo ello puro GOTHIC ROCK. Incluye una maravillosa versión de Joy Divison (‘New Dawn fades’).
TEMAS: 01. Prologue, 02. Ocean, 03. Fly away, 04. Insane, 05. New Dawn fades, 06. Welcome to the Show, 07. Until you sleep, 08. Turning, 09. Beautiful Sky, 10. Tsunami, 11. Reach out, 12. Everytime and everywhere, 13. Silence, 14. Last Restart, 15. Ground, 16. Over, 17. A Walk down to the Sea, 18. The End of the World
Sweet William Ocean Gothic - Post Punk - Psychedelic - Rock | |
D-Monic 19/07/2013, Kurt Ingels
|
Het nieuwe album, “Ocean”, toont aan dat het menens is voor Sweet William en dat het comeback album “Brighter Than The Sun” (2010) niet zomaar een onschuldig tussendoortje was, een stuiptrekking van vergane glorie. Nu is er “Ocean” een conceptueel album waarbij de oceaan wordt aangevoerd als metafoor voor het leven en de existentiële vraagstelling die met intelligent leven gepaard gaat. Zoals de oceaan kan het leven kalm en mooi zijn maar evenzeer heftig en stormachtig. De oceaan neemt en geeft leven.
Na een korte neoklassieke opener met meeuwengekrijs als toemaatje, pakt Sweet William meteen met het titelnummer uit, “Ocean” dat meer aansluit bij het oude begin jaren 90 werk van de band, lees; meer richting krachtige gothic rock. Volgens de persbio zou dit nieuwe album dan ook dichter aansluiten bij het oude materiaal en dat is zeker ten dele waar.
De muziek van Sweet William blijft evenwel eclectisch klinken en laat zowel indie rock, psychedelica, tot elektronische arrangementen en pop toe in het totaalgeluid. Niet voor één label te vangen dus, de muziek blijft even grillig en onvoorspelbaar als de albumtitel hoewel het totaalpakket meer aansluiting vindt bij gothic rock / dark wave dan het comeback album “Brighter THan The Sun”.
Nummers als “Ocean”, Insane”, “Welcome To The Show”, het dromerige “Last Restart”, “Over” of “Ground” zijn nummers met potentieel. Ook de cover van de Joy Division klassieker “New Dawn Fades” werd met veel sinecure en respect voor het origineel in elkaar gezet. Met “Ocean” bewijst Sweet William terug van weg te zijn geweest en weten ze hun jarenlange ervaring te verpakken in een matuur, sfeervol album dat een extra dimensie geeft aan de vertrouwede gothic rock sound. Soms poppy, dan weer psychedlelisch en af en toe een stevige goth rocker maken “Ocean” niet alleen veelzijdig maar een aangename luistertrip voor al diegene die zich niet door een zwart gat (lees genre etiket) laten vangen.
(darc entries, july 13)
Almost thirty years’ experience behind them and yet Sweet William doesn’t cease to surprise us with its music. Once again, the Germans go far beyond the scene’s clichés and stereotypes with the release of “Ocean”.
Oliver covers all with his distinctive voice, which is full of depth and longing. The powerchord solos inject a healthy dose of energy into the track over its last third. With no doubt, “Ocean” is one of the winning cuts
One of the album crowning moments comes next. In “Insane” the assertive, hair-raising rock guitar figures and intense drumming draw the kind of apocalyptic goth rock soundscape
Another highlight is their awesome cover version of Joy Division‘s classic “New Dawn Fades”. Yet deeply respectful with the original song’s passion, Sweet William has turned the screw even further in its interpretation.
(Billyphobia 2013)
read the complete review on
billyphobia
Sweet William - Ocean ( 2013)
Desde el pasado 31 de marzo esta disponible este magnifico disco que pase por alto y que recientemente descubro no sin jubilo ante tal maravilloso descubrimiento.
Se trata de Sweet William a lo largo de los 18 temas que componen este trabajo conceptual por titulo Ocean no sumergimos de lleno en sonidos en un sensacional sonido de rock con una excelente voz que parece envolverte con cambios de ritmos belleza en su musica con un sonido muy minimalista y toques electronicos que se fusionan a la perfección.
Ahora podreis escuchar su disco integro ademas el disco encierra en su interior una versión de Joy Division el temazo New Dawn Faces en el 5 corte, sin mas dale al Play.
gothtelera - spain
(Obsküre France 2013)
A long time ago I reviewed Sweet William's recent 'Time' album and someone from the band's team informed me that they sent a couple previous albums to Chain D.L.K. for review, but they apparently never got reviewed (things sometimes slip through the cracks) so they sent me copies of 'Ocean' (2013) and 'Organic Shades' (2016) which I'm grateful for because these albums deserve some attention. In my review of 'Time' I spent some time briefly describing some of the history of this seminal German Goth band, but no point in regurgitating that again. While 'Time' covers a lot of ground, moods and form, 'Ocean' is predominantly stark old-school Goth. This is an album that sounds as if it could have been made in the early '90s. It's basic, visceral, and intense. 'Ocean' is supposed to be a concept album but unlike many of those that seem to have songs in them merely to further the concept, the songs here all stand on their own. At first I wasn't wild about 'Ocean' because it didn't seem as polished or refined as 'Time' but after repeated listening, I find it just as good, if not better. There is a rawness about 'Ocean' that really cuts to the bone. Even the instrumental track "Tsunami" has a certain harshness and alienation about it that is just chilling. There is much that is similar in flavor to '80s-'90s wave/goth bands we all know and love- The Cure, Echo & the Bunnymen, Clan of Xymox, Siouxsie & the Banshees, Bauhaus, Joy Division and numerous others on this album. For nostalgia's sake (and likely because it's a great song too) there's a cover of Joy Division's "New Dawn Fades" which in my opinion is even better than JD's original version, being much more powerful, although I'm likely to take some heat for that from Curtis's rabid fans. Although there are a few throwaways (kind of natural on an album of 18 tracks) on the album the majority of the tracks are very good, with some such as "Ocean," "Insane," "New Dawn Fades," "Welcome to the Show," and "over" being quite compelling. Oliver Heuer and bandmates Frank Breuer, Markus Gerlach, and Marius Nagel are all in top form on this recording. 'Ocean' is a moody-broody album, but then again, aren't all the best Goth albums?
KIND OF STRANGEST DREAM 2012 (rerelease)
Sunday, July 14, 2013
Sweet William - Kind Of Strangest Dream (2012) Re-released
Sweet William
Kind Of Strangest Dream (Re-released)
French label Infrastition has re-issued this hypnotic album, originally released in 1992 (Hyperium Records). It’s a perfect opportunity to discover it for those who didn’t have a chance to do it before. For those who already knew this album, it has been re-mastered and enriched with two bonus tracks. The album starts with a welcoming song, “Day of the open doors”. It’s a quiet, acoustic guitar introduction, but spoken vocals are dark and strong. Oliver Heuer is inviting you to discover a tortured mind, a journey that starts without further delay, as the track “Spring” takes you out of sweet lethargy. Yes, this is gothic rock indeed! Next track is “A creation of my thoughts”, one of the long, psychedelic/hard rock influenced tracks on this album. With acoustic parts, guitar solos and variations, it’s an extremely intense and interesting song. Gothic rock wonder “18.01.1991” has got an exciting guitar riff, and vocals are half-spoken, half-sung. Then comes “A new thought”, set in two parts. First part, “The inner dialogue”, a dark nursery rhyme, is used as an introduction to “the irony of it all”. The title of the album comes from the lyrics of this track, a delight for guitar lovers. As this remarkable 13 minutes-song ends, no doubt you’ll find yourself asking for more. “Sweet smile glow” is a more classic gothic rock song of its time and makes an interesting foray into tribal percussions. With spoken track “A Wednesday night/A Thursday morning”, the German band demonstrates its ability to create a mesmerizing, gloomy atmosphere, using only its frontman’s strong voice, together with some altered voices in the background. It balances perfectly the rest of the album long, over-instrumental pieces. Last track of the original release, “An offer (that can’t be refused)” is the perfect ending to this trip into this strangest dream. As a conclusion to this re-issue, two acoustic bonus tracks have been added. One of them is the acoustic version of “A creation of my thoughts” recorded in 2012. I can only recommend this re-release to everyone. Oliver Heuer’s vocals give passion and intensity to the band original blend of gothic/psychedelic rock. Definitely a very interesting and fascinating album, it will take you deep into the dream, a dream you won’t forget…
Guillaume Renard
Sweet William Kind Of Strangest Dream (heruitgave) Gothic - Psychedelic - Rock | |
Infrastition 07/10/2012, Kurt Ingels
|
Sweet William zag het levenslicht in 1986 en is op heden nog altijd actief, zo verscheen in 2010 op het Franse D-Monic “Brighter Than The Sun” en op een ander Fans label, Infrastition, is nu een heruitgave van het conceptalbum “Kind Of Strangest Dream” dat oorspronkelijk in 1992 bij Hyperium verscheen, gelimiteerd heruitgebracht.
De groep begon ooit als een gothic rock band maar liet later, en dat is al hoorbaar op deze cd, een veel bombastischer en psychedelischer geluid na dan op de vorige werken. Een huzarenstukje waarop Led Zeppelin en Fields Of The Nephilim een paringsdans aangaan. Wat je krijgt is dan mossel noch vis, maar anderzijds is deze “Kind Of Strangest Dream” best een aantrekkelijk luisterstuk, zeker als uw voorkeur de hallucinante jaren ’70 rock en gothic rock wegdraagt. En al zullen ze niet bij bosjes rondhuppelen deze liefhebbers, ze bestaan, geloof me.
U krijgt op deze fraai verpakte heruitgave 2 bonusnummers en het nooit eerder uitgebrachte “Free Just Free” wat het totaal op 12 nummers brengt in plaats van de originele 9. Ik geef toe dat ik me persoonlijk beter kon vinden in het pure gothic rock geluid uit de eerste levensjaren van het Duitse Sweet William, maar de groep was en is niet te beroerd om te evolueren, op “Kind Of Strangest Dream” gaan de donkere gitaren en strakke ritmes het duel aan met psychedelisch gitaar plukken en geestesverruimende verhaallijnen.
(K. Ingels - darc entries)
Sweet William – Kind Of Strangest Dream
(CD – Infrastition)
Posted on 12/02/12
Sweet William is quite a familiar name for all gothic and new-wave lovers. Infrastition has picked up this artist to celebrate the 20th anniversary of the album “Kind Of Strangest Dream”. This CD was originally released in 1992 on the great German label Hyperium Records. This reissue is a kind of gift for all fans and those who didn’t buy the original version and an ode to Oliver Heuer (aka Sweet William).
The album hasn’t really lost its original splendor and part of reverie. Sweet William moves in between softer and ballad-like inspired songs on one side and harder songs on the other side. The guitar playing was one of the main characteristics of the release. Sweet William sometimes walks throughout endless guitar passages and solo parts. “A Creation Of My Thoughts” is one of the most noticeable cuts in the genre. I also like the half-spoken vocal parts on this song. Another remarkable cut in the genre is “An Offer (That Can’t Be Refused)” although I’ve to say this song also features psychedelic passages.
But I first of all remember this album for its softer and more ballad-inspired songs. One of the most noticeable tracks in the genre remains “Sweet Smile Glow”. I also want to mention the darker and poetry-like “A Thursday Morning (A Short Story Of My Mind)”.
The reissue of the CD also features 2 bonus songs. That’s a nice gift and attention for the fans, but to be honest with you not the most significant songs of the album. I think it would be a good idea to re-release some other Hyperium releases as well.
(Elise Din:7)ED.
Sweet William › Kind of strangest dream
cd | 10 titres
- 1 Day of the open door
- 2 Spring
- 3 A Creation of my thoughts
- 4 18.01.1991
- 5 A new thought
- 6 The inner dialog
- 7 The Irony of it all
- 8 Sweet Smile Glow
- 9 A Wednesday night - A Thursday morning (A short story of my mind)
- 10 An Offer (that can't be Refused)
extraits vidéo
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enregistrement
C.U. Later Studios, Cologne, Allemagne
chronique
‘Je peux te faire m’aimer mais ensuite tu me haïras, je sais ce que tu voudrais dire mais je ne peux rien y changer de toute manière’ , c’est étrange, je voudrais te parler, t’expliquer, mais je ne trouve pas les mots même si j’en ai trop qui me gonflent la bouche…Gratter sous la couche, ce sera à toi de le faire pour mieux comprendre. Insaisissables Sweet William, on pourrait s’arrêter aux lignes ornant la couverture et la messe serait dite mais il y a toujours plus à dénicher entre les lignes. ‘Kind of strangest dream’ fonctionne comme une suite de dialogues, soit musicaux entre partie tranquilles et attaques électriques râpeuses, soit oraux comme si le chanteur s’expliquait avec un double étranger. le combo a toujours aimé se laisser d’espace pour travailler ses thèmes jusqu’à l’os, s’autorisant des durées peu fréquentes dans les canons du style. Mais Sweet William font-ils réellement partie d’un style ? Bien sûr qu’il y a ces vocaux graves gothiques mais, et c’est sa patte, les grattes s’inspirent beaucoup du psychédélisme, peut-être même flirtent-elles avec un proto-stoner à la Blue Cheer (‘A création of my own’ version sable noir…Quant aux structures elles-mêmes, sans s’apparenter ouvertement au rock progressif, elles témoignent clairement d’un goût pour les changements de tempo, les montées en puissance, quelques délires grinçants comme pour faire saigner les cordes, bref une forme de gothic rock unique, très personnelle, exigeante, aux influences vastes. Bien entendu, il est possible d’écouter chaque composition comme un tout car elles dégagent toutes des choses fortes (’18.01.1991’) mais sans parler d’album concept, il est évident que l’écouter d’une traite est la meilleures option tant il fonctionne également comme un tout varié dans ses modulations mais cohérent dans ses ambiances (en même temps, ça marche souvent ainsi chez nos Allemands). Les éléments forts ? L’extraordinaire timbre grave de Oliver Heuer qui colore aisément les chansons, leur conférant une gravité tragique plus que morbide, un sens inné des ambiances combiné avec des mélodies prenantes (‘Sweet smille glow’) et quelques petites touches de lâcher-prise histoire de faire geindre les instruments (‘The iront of it all’ est assez jouissif de ce point de vue). Pas destiné à toutes les oreilles mais un très bel album aux reflets aussi noirs que sa couverture, formule que je pourrais utiliser pour chaque offrande du combo, il faudra que je dégotte une autre chute…
note Publiée le lundi 30 juillet 2018
BRIGHTER THAN THE SUN reviews:
Sweet William › Brighter than the sun
- 2010 - D-monic, D-M009 (1 cd digipack)
cd | 14 titres
- 1 Be around
- 2 Lonely bedroom
- 3 Creature
- 4 Brighter than the sun
- 5 Never leave
- 6 Shimmer
- 7 So long
- 8 Timeless
- 9 Reflection
- 10 Transsize
- 11 Back flow
- 12 Alright
- 13 Outro
- 14 Nowhere road
extraits vidéo
- Il y a des extraits vidéo pour ce disque. Vous devez être membre pour les télécharger : devenez membre.
enregistrement
Sonic Studio, Kerpen, Allemagne
line up
Oliver Heuer (chant, guitare, synthé, programmation), Frank Breuer (basse, programmation), Markus Gerlach (batterie, percussions)
chronique
Voilà ce qui arrive quand on possède des disques de début de carrière pour une formation qui a enregistré régulièrement et que les achats suivants se situent plutôt seize ans après, la surprise peut être de taille ! Je m’étais habitué aux atmosphères gothico-psychédéliques, aux titres de plus de dix minutes, aux changements, aux parties instrumentales parfois hallucinées…Si bien que je me suis demandé si on avait glissé le bon skeud dans la fourre. ‘Brighter than the sun’, hein ? Ouais, clair que ce disque est moins torturé, plus lumineux, plus accessible aussi…Déjà, il y a de la programmation (discrète mais bon, ça tranche avec le credo psyché pur des débuts), les orchestrations sonnent plus aérées (bye bye les wahs wahs et les délires à la gratte), même le chant est devenu moins grave. Par moment, on flaire même de très lointaines influences technoïdes dans les atmosphères, la manière d’amener la transe. Vous le voyez venir ? C’est d’la daube, ce disque, non ? C’est là que Sweet William rappellent qui ils sont car certes cet album demande une certaine adaptation pour qui comme moi (et non Ulysse) n’a pas suivi le voyage mais il est loin d’être mauvais. Certains départs de chanson (‘Brighter than the sun’, ‘Transsize’) laissent craindre le pire avec la programmation techno mais pourtant, la magie finit par opérer. Le combo nous entraîne dans une forme de transe mystique, limite intimiste, à ceci près qu’elle se met en place sur une plage un peu après l’aube, qu’elle ne doit rien aux drogues mais au bon air marin. Mystique, régénérant mais pas entièrement confortable non plus; on peut évoluer mais on ne secoue pas sa toison goth si facilement. ‘Brighter than the sun’ n’est ni gothique ni mélancolique mais il est grave, profond…Elever l’esprit, se tourner vers le soleil, ce n’est pas si simple, il y a beaucoup à laisser derrière soi pour y arriver et puis, cette production dépouillée, pas vraiment froide mais pas spécialement chaleureuse non plus, cristalline et ronde, comme un matin d’hiver dans le Sud de la France, ça ne donne pas envie de faire la fête, plutôt de plonger en soi, de se frotter les mains pour les réchauffer en se penchant un peu, dans le col de son manteau mais aussi en soi-même…
note Publiée le mardi 13 novembre 2018
Hier kann man sich ergötzen an Kratzgitarren, schillernden Leadgitarren, tief pumpenden, hier und da in klassische Achtelfiguren verfallenden Bassgitarrenläufen, schön hölzern klingenden Snares – und über allem schwebt die melancholische, zumeist in den tieferen Lagen agierende Leadstimme. Eine berührende, fesselnde Stimme, die oft in weite, psychedelisch anmutende Hallräume gesetzt wird. Man könnte das Gesamtbild womöglich als melancholisch stimmenden Post-Rock bezeichnen, der sich zwar der guten alten Zerrtongitarren bedient, vor allem aber ruhig und souverän in sich schwingt. Zwischendurch ertönen Pianoklänge, geheimnisvoll säuselnde Keyboardflächen durchziehen den Hintergrund, kleine Ausflüge in den Funk und sogar ein wenig in den Prog-Rock erlauben sich die Musiker gar. Eine Platte, um mit ihr den Sommer zu verbringen: Traurig und doch verheißungsvoll, mit Momenten überschwänglicher Emotionalität, die eine eigene kleine Magie hervorzurufen vermag. Wenn man sich hierauf einlassen kann – ein bisschen mehr Biss würde dem Gesamtbild womöglich nicht unbedingt schaden. Erstaunlicher Nebeneffekt: Die insgesamt einnehmende Leadstimme von Oliver Heuer beinhaltet Nuancen von Jim Morrison, und manchmal erinnert sie an Dave Gahan.
(sonic seducer, kym gnuch)
In den letzten Jahren sind sie anscheinend komplett in den Tiefen des Internets verschollen und haben quasi nur für sich selbst ohne Label- oder Medienunterstützung Musik produziert. Nun aber, mit dem französischen Label D-Monic im Rücken, ist sie wieder da, eine der wichtigsten, psychedelischsten (und leider wohl auch unbeachtesten) Bands des deutschen Gothicundergrounds. Tatsächlich sind zwölf Jahre nach dem phantastischen letzten Album “Show” vergangen. Im Sound des Trios hat sich seitdem einiges getan. Trotzdem klingt die Band, die schon seit 1986 aktiv ist auch heute nach ihrem 1992 erstmals auf dem Album „Kind Of Strangest Dream“ präsentierten ganz eigenen charakteristischen Bandsound: Dieser bestand und besteht aus der Urformel des Rocks von den späten 60ern bis heute vermengt mit der Essenz vom Gothic und Wave der 80er-Jahre; immer melancholisch und voller Magie. Ganz wie die letzten schönen Tage eines wichtigen Sommers. „Brighter Than The Sun“ ist eine dieser CDs, die man zunächst ganz schön oft hören muss um eine Beziehung zu ihr aufzubauen. Die man dann aber noch Jahre später immer wieder gerne zur Hand nimmt. Eine CD, die dann mitunter schmerzhaft an jene alten Zeiten und die dazugehörigen Gesichter erinnert.
9 = fantastisch - Uwe Marx
(Gothic, Germany Oct 2010)
After a long hiatus and some line up changes the band strikes back in 2010 with abrand new and delightful album entitled 'Brighter than the sun' where their show once again their ability to create strong songs with wonderful melodies.
Their psychedelic gothic sound is now enriched with electronic sounds, the result is absolutely incredible!
(tonelist, Iceland June 2010)
Sweet William is one of the newest signings on the French D-Monic. Hailing from Germany we can consider Sweet William as a 'big fish'. They can look back on an impressive discography, releasing albums on labels like Hyperium, Dion Fortune, Dianthus Barbathus and more recently on Datakill.
Sweet William sounds like a mature band moving on in their very own style. New wave has always been a source of inspiration for them, but I've always liked the way they transpose their influences into a personal writing. It sounds now refreshing (cf. "Lonely Bedroom") and than moody (cf. "Creature"). Later on it moves into a quite energetic way (cf. "Timeless") to finally come into a groovy-wave style (cf. "Transsize" and "Alright"). Sweet William even comes to a kind of funky-wave style (cf. "Backflow"). The originality is definitely a trademark from this band, but being original and that creative the same time is not that evident to find. "Brighter Than The Sun" brings all these elements together on one single release! Guitars and electronics have been remarkably joined together while the vocals, which aren't the main aspect are however finalizing the composition. Sweet William tent to prove that new wave is still alive and in constant motion!
(Side-line Music Magazin, Belgium, 06.2010)
Ein recht unkonventionelles Album hat es heute in die Besprechung geschafft. „brighter than the sun“ heißt das gute Stück und ist der neueste Wurf der Elektro-Rocker SWEET WILLIAM. Auf 14 Titeln toben sich die Herren mit einer Mischung aus Psychedelic und Prog sowie Elektro gehörig aus. Häufig findet man sich als Hörer da dann auch mal in den harmonischen Sphären des frühen Trance wieder. Manche Melodien, die da hervorgezaubert werden – z.B. im Titel „backflow“, wo sich die Percussion-Lines wunderbar mit Gesang und Basslines verschmelzen – sind echt klasse, Respekt.
(Local Calling, Germany, 06.2010)
Psychedelischer Gesang trifft Elektro-Rock.
Genau das bietet "Brighter than the sun". Sphärischen Elektro-Rock, der sich irgendwo zwischen David Bowie und Depeche Mode ansiedelt. Gleich zu beginn können Sie mit dem Opener Be Around begeistern. Trifft doch gleich zu Beginn, genau oben beschreibenes voll ins Schwarze...
(FSR Magazin - Germany, 05.2010)
Active since the mid eighties, Sweet William during the years released albums for labels such as Big Noise Rec., Dion Fortune, Hyperium, Datakill, etc. Their latest album has been recently released by D-Monic, French label which is a subdivision of M-Tronic. The fourteen tracks of BRIGHTER THAN THE SUN mix goth rock melodies, electronic arrangements and new wave melancholy. Passing from the mid tempos of the opening "Be around" arriving to the psychedelic dark ballad "Nowhere rd." Sweet William pass through the electronic wave of "Lonely bedroom" (maybe the song I preferred) and the pulsating goth electronic of "So long". Using different approaches for every song the band sound is characterized by a sort of melancholic energy thanks to the warm voice of Oliver Heuer and to the electronic rock wave atmospheres created by Frank Breuer and Markus Gerlach.
(Chain D.L.K.)
Dopo lunghi anni di silenzio tornano finalmente a pubblicare un nuovo album per la D-Monic gli Sweet William, progetto portato avanti con insistenza e caparbietà fin dal lontano 1986 per opera del leader (e unico membro superstite della formazione iniziale) Oliver Heuer. Negli anni trascorsi il loro curriculum si è arricchito di numerosi album pubblicati per quattro diverse etichette (fra cui Hyperium e Dion Fortune), prestigiosi tour (uno dei quali culminato al Marquee di Londra) e un quattordicesimo posto nella classifica tedesca di musica alternativa. Ad oggi il gruppo di Colonia si presenta come un trio dove la leadership indiscussa rimane nelle mani di Oliver, che, coadiuvato dal bassista Frank Breuer e dal batterista Markus Gerlach, si divide tra vocals, chitarre e synth. Anche la direzione musicale, com'è giusto che sia dopo tutti questi anni, si è evoluta, virando da classiche sonorità goth-rock verso una sorta di raffinato e singolare electropop. Le contaminazioni presenti sono tra le più variegate: ci si può imbattere nella new wave dell'iniziale "Be Around", per poi abbracciare il suono più caldo, quasi blueseggiante di "Creature", caratterizzata da un languido mood e da un soporifero riff di slide guitar. La cosa affascinante sta nel fatto che a queste sonorità viene associata la freddezza di drum machine e beat elettronici minimali, ricordando a tratti le atmosfere della colonna sonora di "They Live" di John Carpenter e Alan Howarth, o l'eterogeneo album "Phoenix" degli Xymox. Restando sulla parte ritmica, è curioso notare come, in un contrasto di opposti, certi brani elettronici presentino una batteria reale ("Lonely Bedroom"), mentre altri quasi totalmente acustici siano supportati da batterie elettroniche. Lungo i 68 minuti dei 14 brani presenti su "Brigher Than The Sun" ci si può quindi imbattere nella psichedelia swing di "Backflow", nei sincopati ritmi post-rock di "Shimmer" e "So Long" e nel new romantic alla Simple Minds di "Never Leave". "Reflection" può apparire invece come un improbabile incontro tra i Third And The Mortal di "Memoirs" ed i francesi Noir Desir. C'è anche spazio per l'electropop di "Transsize" e l'ambient di "Outro". Insomma, ogni canzone è diversa dalla precedente. Non è mai facile entrare pienamente nell'ottica di proposte così variegate, che sembrano denunciare una mancanza di personalità, un'irrisolutezza interiore o, nel peggiore dei casi, una subdola e megalomane voglia di essere amati da tutti. In questo caso, però, un filo conduttore c'è, e si sente: innanzitutto la sensuale voce di Oliver, a metà strada tra Bono Vox, Wayne Hussey e Adrian Borland; poi quella dolce ricercatezza di semplici e pacate armonie che sono state per anni il punto di forza di gruppi come Sad Lovers And Giants, The Chameleons e Kitchens Of Distinction, anche se in questo caso traslate in un contesto più variegato. Un punto debole lo si può comunque scovare: i brani di "Brighter Than The Sun" appaiono troppo spesso come il frutto di sessioni di improvvisazione, rimanendo intrappolati in quella struttura; alle volte si sente la mancanza di veri e propri ritornelli da poter canticchiare, come nella maggior parte delle proposte di chiara matrice pop. Tuttavia, "Brighter..." rimane comunque un buon lavoro. Un album nostalgico, coraggioso e particolare, che mescola sapientemente le atmosfere degli anni 80 con elementi pescati dai generi più disparati, denso di personalità e capace di creare una propria atmosfera dall'inizio alla fine. Al di là dei gusti personali, non ci si può esimere dal fare un plauso a Oliver e ai suoi Sweet William.
(Silvio Oreste - darkroom magazin - Italy)
Die ersten beiden Lieder sind schonmal hitverdächtig ...mal reinhören - es wäre ein Fehler das zu unterlassen ...
(Der Medienkonverter - Germany)
Sweet William › Development Through The Years 1986 - 1993
cd | 7 titres
- 1 (Across the river and into the) Trees
- 2 In fear of a swirl
- 3 Far away
- 4 Sleepwalk
- 5 Behind the scene
- 6 The Streams of summer (Crawling over you)
- 7 At the end of the night
extraits vidéo
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line up
Oliver Heuer, Björn Gödde, Ralf Bursch, Karim Ereba
chronique
Ca commence d’emblée par un morceau de près de quatorze minutes et pour qui aurait la curiosité de loucher sur la durée des pistes, cela se reproduira à trois reprises (le summum étant vingt minutes pour ‘The Streams of summer’). Le ton est donné, Sweet William ne sont pas des rigolos. Oui, ils jouent du gothic rock mais ils n’ont pas oublié les leçons du rock psychédélique en matière d’ambiance et ils ont bien l’intention d’y besogner, ce qui leur a permis de travailler une patte personnelle les catégorisant aussitôt dans la section des formations cultes et discrètes. Longueur ne signifie pas pour autant tentation progressives (encore que.…) Certes, nos Allemands ne dédaignent pas le plaisir d’une bonne petite intro en basses (‘Behind the scenes’) ou quelques accords tristounets pincés en guise d’ouverture (‘Streams of summer’) mais inutile d’allonger gratuitement, ils préfèrent entrer assez vite dans le vif du sujet. Le secret de Sweet William repose sur trois éléments: le chant grave et profond, la rythmique impeccable, souvent axée frappe directe en ce qui concerne la batterie (avec bien sûr quelques notables exceptions) et la guitare dont on ne sait jamais trop vers quels délires elle nous emmènera. En effet, si l’on reconnaît volontiers des schémas gothic rock exigeants, tant sur les compositions courtes (l’excellent ‘In fear of a swirl’, l’un des hits du combo) que sur des passages des morceaux longs, le guitariste se laisse volontiers aller sur certains passages laissant son instrument surfer sur la ligne tenue entre gothique psychédélique et psychédélisme gothique. Une pièce telle que ‘Streams of summer’ qui propose en son milieu plus de six minutes d’exercice de batterie laisse à penser que les mecs sont fans de Led Zeppelin, probablement des Doors aussi (ça, c’est ‘At the end of the night’ qui le suggère). Ce goût d’expérimenter, cette propension aux structures volontiers complexes, sont trompeurs car en réalité, le talent de ces musiciens est tel qu’on se laisse aisément happer dans leurs étranges vortex; le temps en devient une donnée quasi négligeable tant la musique s’écoule de manière fluide. Voilà qui n’empêche pas Sweet William de savoir tisser de belles mélodies efficaces et séduisantes volontiers empreintes d’une lointaine et indéfinissable tristesse. Ce n’est un secret pour personne que Led Zeppelin, Pink Floyd, Black Sabbath ou les Stooges sont des influences importantes pour beaucoup de musiciens goths mais rarement, à ma connaissance, une formation purement gothic rock est parvenue à les intégrer aussi profondément dans sa musique…L’air de rien, en plus ! 4,5/6
Publiée le vendredi 27 octobre 2017
Other reviews:
Dass SW wieder da sind, habt ihr ja sicher schon dem Artikel in diesem Heft entnommen. In der Zeit, wo man nahezu nichts von der Band gehört hat, sind sogar einige absolut hörenswerte Veröffentlichungen erschienen, von denen sich vor allem die beiden oben genannten Alben lohnen. Wer noch die alten SW Sachen kennt, wird die Formation kaum wiedererkennen, denn der Sound hat sich schon stark verändert, ist aber nicht minder gut. Auf "Welcome Tomorrow" und "World" sind einige Einflüsse von Depeche Mode zu erkennen, allerdings ist der Sound wesentlich gitarrenlastiger. Samples und Drumloops, die eher vom Trip Hop insperiert scheinen, verleihen der Musik einen sehr rhythmischen, modernen Charakter. SW sind eindeutig im 21. Jahrhundert angekommen und klingen modern und frisch wie nie. Der auf unserer Compilation enthaltene Song "Skin" (vom WORLD Album) erinnert mich wiederum etwas an The Mission, allerdings ohne den üblichen Hussey-Schmalz Pathos. Durchaus ein Stück, was auch im Radio laufen könnte. Wenn`s nach mir geht, steht SW die Zukunft offen. In diesem Sinne "Welcome Tomorrow"
(Transmission/Ch. Pommerening 2006)
Es gibt keine Band mit der ich SWEET WILLIAM vergleichen könnte, und alleine das spricht für Qualität ...
(Bodystyler Magazin CD Tip des Monats 1998)
So wirkt auch "Full Of Light" vom neuen SW Album souverän, relaxt und entspannt.
(Eclipsed Magazin inkl. CD Beitrag 2001)
Sphärische tranceartige Gitarren und ein Bass mit Pink Floyd Touch, dazu eine ausdrucksstarke Stimme. Was will das psychedelische Herz mehr. Diese CD sollte man haben ...
(Astan Magazin 1998)
... ich bin absolut begeistert und kann mich einfach nicht satthören ...
(My Way 1998)
Anläßlich eines Konzerts im Würzburger Zauberberg Teil einer ausgedehnten Tour wurde ich Zeuge des Phänomens SW. Zeuge einer pychedelischen Jagd über Schlagzeug, Bass und Gitarren, einer Jagd nach den richtigen Sound zum rechten Augenblick. SW ist ein lautloses Ereignis außerhalb der Bühne, auf der Bühne aber tobt dieses Ereignis in unglaublicher Hingabe an seine Musik.
(Sub Line 1994)
SW haben absolute Perfektion erreicht.
(Ausweg Magazin 1994)
it's the 4th time I listen to "Show" because SW actually capable of hypnotizing the listener and becoming a kind of background of your life ...
(DLK, England 1999)
Die abgedrehteste Scheibe seit langen ...
(Fight Amnesia 1997)
SW hatten den Sound einer Superband, vergleichbar mit den großen alten Psychedelikern wie etwa Hawkwind.
(Gothic 1991)
Man begibt sich auf eine psychedlische Reise weit ab von allem irdischen und fliegt durch Zeit und Raum, so das man echt aufpassen muß nicht die Orientierung zu verlieren ...
(Fatal Underground 1994)
Electro Rock mit eingängigen Melodien vom Feinsten.
(Radio Köln 2003)
REVIEW LINKS:
http://luxatenealibros.blogspot.de/2012/09/sweet-william-show.html
www.discogs.com/artist/Sweet+William
www.nestor.minsk.by/mg/1999/06/mg90607.html
www.nestor.minsk.by/mg/1999/06/mg90619.html
COPIES:
(Interview Obsküre Magazin - France 2013)
(Sonic Seducer inclusive CD Compilation "My Ignorance" Nov 2017)
new album "Laughter Filled With Pain"
Temas como "Day After Day", em que o vocalista nos canta sobre o facto do tempo curar tudo, transmitindo-nos uma mensagem de esperança; "Memories" - carregada numa toada nostálgica - ou mesmo "Release Me", num folk mais experimental e vanguardista mostram que a maturidade dos Sweet William está mais que refinada. A versão em CD apresenta mais dois temas que a digital sendo que "New Wings" e "New Orizon" apenas se poderão ouvir se comprarem a versão física.